Home>Nieuws>De rol van leerkrachten in het Dalton Plan van Parkhurst.

De rol van leerkrachten in het Dalton Plan van Parkhurst.

dinsdag 17 november 2015

De rol van leerkrachten in het Dalton Plan van Parkhurst.
Parkhurst zegt op een aantal plaatsen in haar werk interessante dingen over de rol van de leraar. Het gaat er daarbij vooral om dat zij hun leerlingen verantwoordelijkheid geven voor het werk en de vrijheid om dat naar eigen inzichten te plannen en uit te voeren. Het wil niet zeggen dat leerkrachten, volgens Parkhurst, geen instructie meer geven, maar zij moeten zich meer als begeleider opstellen. Als leerlingen werken, moet de leerkracht zich er niet al te veel mee bemoeien. “stay out of the way!” is zelfs het advies van Parkhurst aan leraren. Een ander aspect van het leraarschap betreft de noodzaak om te experimenteren. Als Parkhurst in 1952 Nederland bezoekt, zegt ze: “Dalton is no method, no system. It’s aninfluence!” Ze bedoelt daarmee dat leraren haar gedachtegoed en haar voorbeeld niet klakkeloos moeten volgen, maar moeten experimenteren en daarop reflecteren.Leraren moeten in het Dalton Plan van Parkhurst praktisch en pragmatisch op zoek gaan naar een efficiënte en optimale werkwijzen en ze moeten originele ideeën hebben om aan persoonlijke onderwijsbehoeften van kinderen te voldoen.